Pasientreiser med taxi: En dør-til-dør-transport hvor assistansebehov bør være registrert
Taxi til og fra sykehus, øyelege og fysioterapeut er tilrettelagt transport. Vi hører om opplevelser hvor en blir nektet å ta med førerhund og egen ledsager, eller der det er forsinkelser i transporten. For å få en forhåpentligvis tryggere reise, er det noen forhold du bør være klar over og bevisst på.
Tekst: May Britt Haug. Kilde: helsenorge.no
Personer som skal til behandling i helsetjenesten kan reise uten rekvisisjon når en kjører egen bil, blir kjørt eller benytter kollektivtransport. Kostnadene dekkes etter faste takster, etter fratrukket egenandel, via Helsenorge. Du kan også søke på papirskjema om du foretrekker det.
I andre situasjoner trengs det tilrettelagt transport fra dør til dør. Dette kan være Helseekspressen og minibusser, men det mest vanlige for gruppen svaksynte og blinde, er nok taxi.
Taxi er altså tilrettelagt transport som benyttes til offentlig godkjent behandling i helsetjenesten. Det er behandler som avgjør om en har behov, og det er kun aktuelt når det trengs transport fra dør til dør. Det heter seg at du må ha et dokumentert medisinsk behov, som for eksempel at du er avhengig av rullestol, at noen henter deg på avdelingen eller at noen følger deg til døren.
Behandler må melde behov
Kun autorisert helsepersonell kan bestille reisen, som utgjør i overkant av 30 profesjoner. Synspedagog står ikke på listen, dette skyldes at dette ikke defineres som helsepersonell.
Behandler melder inn behov, som f.eks. ledsager, førerhund eller at du trenger følge inn på avdelingen, via et datasystem hvor nødvendig informasjon registreres i form av avkrysningsbokser og fritekstfelt.
– Vi er helt avhengige av at rekvisisjonen fylles ut samvittighetsfullt. Vi ser dessverre at det glipper i en travel hverdag, at det ikke hukes av for spesielle behov. Da fremstår det som om det er en pasient som klarer seg selv, sier Egil Johannessen, avdelingsleder, Pasientreiser- og syketransport, Prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus, som også har ansvaret for Akershus universitetssykehus.
– Å ta med egen ledsager vil være svært nyttig for mange, og jeg vil tro at reisen vil oppleves tryggere, men vi ser at det brukes i liten grad. En må også være klar over at taxisjåføren ikke er helsepersonell og ikke alltid kan vurdere den enkelte pasients behov, sier Johannessen. – Så jeg oppfordrer deg til å ta med egen ledsager om du har behov for og anledning til dette.
NAV vil også kunne gi taxirekvisisjon ved behov, i forbindelse med utprøvning/ tilpasning av hjelpemiddel eller bil, reparasjon av hjelpemiddel, deltagelse på tilpasningskurs og folkehøyskole. (kilde: nav.no) Dette er en annen ordning enn pasientreiser. Du velger det taxiselskapet du måtte ønsker, rekvisisjonen utstedes av det enkelte sted du besøker, NAV dekker kostnadene, det er egenandelsfritt.
Klaging er nødvendig for forbedring
Avvik, altså det en opplever som feil, må kunne dokumenteres. Som for eksempel «sjåføren hentet meg ikke på avdelingen», eller «jeg ble nektet å ta med førerhunden». Da er det viktig at behandler faktisk har krysset av for dette. Både den enkelte og behandler kan klage. Ring 05515 om du har tilbakemeldinger.
– Vi er avhengig av at vi får inn tilbakemeldinger fra de som bruker tjenestene, når man opplever avvik. – Det kommer forbausende få klager. Melder ingen ifra, så blir det ingen sanksjonsmuligheter å gi videre, sier Johannessen.
I løpet av 2025 vil du på Helsenorge finne en løsning for fortløpende tilbakemeldinger (avviksmeldinger).
Mindre byråkrati
Hvert enkelt helseforetak administrerer sine pasientreise-kontorer og sine avtaler med bl.a. taxinæringen. Pasientreiser HF har mer den administrative rolle, med oppfølging av lovverk, utvikling av datasystemer og behandlernes systemer. Pasientreiser HF eies av de fire regionale helseforetakene.
I februar startet de en ny selvbetjeningsløsning på Helsenorge. Løsningen er nå i en testfase, og antall helseforetak som tar den i bruk vil øke gjennom sommeren og høsten. I 2025 blir dette en nasjonal selvbetjeningsløsning.
– Pasienter med behov for rekvirerte reiser over en lengre periode, enten av helsemessige eller trafikale årsaker, kan få en reiseattest av behandleren sin som gjør at de selv kan bestille reise på Helsenorge.
– Dette gjør det mulig for pasienten å bli mer aktiv i egen pasientreise, samtidig får behandlere mer tid til andre oppgaver, forteller Rita Kilvær, administrerende direktør, Pasientreiser HF.
Synes du at digitale løsninger er krevende?
På Helsenorge kan du gi fullmakt til en du stoler på for å bistå deg på plattformen. Helsenorge er det offentlige nettstedet for informasjon og tilgang til helsetjenester og opplysninger.
Kort oppsummert:
Taxi er dør-til-dør-transport for personer med spesielle behov
Behandler må fylle ut rekvisisjonen korrekt
Ta med egen ledsager om du kan
Klager viktig for forbedring
Pasientreiser har disse selvbetjeningsmulighetene på Helsenorge:
Rekvirerte reiser:
- Avbestille reise
- Bekrefte reise
- Endre reise
- Bestille reise *(2024-25)
Reiser uten rekvisisjon:
- Søke om stønad til reisen
- Søke for utgifter til ledsager
- Klage på egne vedtak
Pasient, fullmektig og foresatte på vegne av egne barn kan bruke alle løsningene.
Sist oppdatert: 25. juni 2024