Elsparkesykler til besvær
Allerede på forsommeren 2019 fikk vi henvendelser fra medlemmer om at ferdsel på fortau i Oslo begynte å bli utfordrende. Sommeren 2020 ble det mye verre, og i flere byer rapporteres det om tankeløs bruk og parkering.
5. august 2020
Et vanlig syn i flere byer i Norge: El-sparkesykler plasseres slik at de er #tilhinder for fotgjengere.
Norges Blindeforbund er ikke motstander av elsparkesykler og mikromobilitet. Vi heier på teknologi som kan drive samfunnet vårt fremover på en positiv måte for alle.
– Det er når synshemmede personer, og etter hvert mange i befolkningen for øvrig sier at de ikke synes det er trygt å ferdes i byen lenger, at vi må si ifra, sier forbundsleder i Norges Blindeforbund, Terje André Olsen.
Førerhundbruker Andrea Olvin i Oslo er en som har merket på kroppen hva det vil si å bli truffet av el-sparkesykler i fart. Hun er en aktiv bruker av byen, og har blitt påkjørt flere ganger. Til Dagbladet forteller hun at hun bare siden mars har blitt truffet tre ganger av folk på sparkesykkel, og at hun merker at de er beruset.
En annen som har hatt et ublidt møte med el-sparkesyklene er Ann-Irene Dæhlin. Hun har en øyesykdom som gjør at synsfeltet hennes er kraftig innsnevret.
– På vei til trikken snublet jeg i en el-sparkesykkel på fortauet, det endte med sykefravær fra jobben og hovent ben i flere uker, forteller Ann-Irene til Aftenposten.
Tilbys i flere byer
Oslo var første by der befolkningen fikk tilbud om leie elsparkesykler. Tidlig på våren 2019 rullet den første aktøren ut sine sparkesykler. Senere har byer som Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger kommet etter.
I Trondheim og Bergen har kommunene gått til anmeldelse av aktørene som leier ut elsparkesyklene, men ikke nådd fram med en forbund via rettsapparatet. Kortversjonen er at aktørene får medhold i retten, da elsparkesykler sidestilles med vanlige sykler i lovverket, og dermed er det ikke forbud mot å benytte dem på fortau.
Aktiv debatt
Mange har latt seg engasjere i saken og hevdet at nøkkelen til en løsning ligger i en lovendring og at samferdselsministeren må komme på banen. 4. august 2020 skrev nrk.no at Knut Arild Hareide vil kalle inn kommuner, byer og aktørene til et møte.
I sosiale medier går debatten høyt, og et stort flertall er kritiske til hvordan elsparkesyklene brukes og parkeres i bybildet. De nasjonale mediene har også innslag om saken. Sommeren 2020 var Terje André Olsen med i debatt i Dagsnytt18 på NRK1. Der var samferdselsminister Knut Aril Hareide, sammen med samferdselsbyråden i Oslo og en av elsparkesykkelaktørene. Olsen kom med konkrete forslag til løsninger, blant annet at elsparkesyklene ikke benyttes på fortauene, men i sykkelfelt eller veien.
Terje André Olsen har også en tydelig stemme på Twitter. I sosiale medier har enkelte tatt til orde for å sette feilparkerte elsparkesykler langs fortauskanten i veibanen. Dette mener Samferdselsdepartementet er til hinder eller ulempe for andre trafikanter, og kan i ytterste konsekvens får reaksjoner fra politiet. Olsen fyrer løs på Twitter mot Samferdselsministeren og statssekretæren hans: Så @KAHareide @ingelin_n at syklene er til hinder for biler med førere som kan oppdage dem, kan gi reaksjoner, men å plassere dem #tilhinder for fotgjengere klarer dere ikke gjøre noe med. #andrerangsborgere @Blindeforbundet #ryddavei Vi kan ikke vente.
Klistremerkeaksjon
Våre fylkeslag i Oslo, Bergen og Trondheim har drevet målrettet politisk påvirkningsarbeid mot sine bypolitikere, mens vårt hovedkontor holder i dialogen med samferdselsmyndighetene på nasjonalt plan.
I Norges Blindeforbund Trøndelag klekket de ut ideen med en klistremerkeaksjon. Medlemmene lokalt fikk en bunke klistremerker med teksten "Jeg har stått til hinder for svaksynte og blinde" i tillegg til Blindeforbundets logo. Merkene plasserte de på sparkesyklene som sto parkert slik at de var til hinder for normal ferdsel på fortauene.
Fra hovedkontoret i Oslo ble det delt og sendt ut klistremerker til mottagere flere byer i landet.
I sosiale medier benyttet vi emneknaggen #tilhinder.