Synsforskningspris deles ut for første gang på Verdens synsdag 2024

For første gang i historien skal Norges Blindeforbund dele ut en forskningspris. Det skjer på Verdens synsdag 10. oktober. Vi sier ikke mer nå, enn at det er en meget verdig vinner!

7. oktober 2024

Bilde av en dame med et forstørrelsesglass hun ser igjennom.

På Verdens synsdag 10. oktober 2024 offentliggjøres det hvem som vinner forskningsprisen 2024.

Blindeforbundet er opptatt av samfunnsmessig likestilling, forebygging og behandling av synstap, kunnskap om svaksynte og blindes situasjon, og synsrehabilitering. Forskning på disse temaene har vi samlet i begrepet «synsforskning».

Nå ønsker vi å hedre fremragende forskere eller forskningsmiljøer som har lagt ned en ekstraordinær innsats. Forskningen skal ha ført til viktige innovative resultater og gjennomslag innen synsforskning nasjonalt. Ved siden av heder og ære, mottar vinneren en varig minnegave og kr 15.000 til deltagelse på en faglig konferanse for å erverve ny viten.

Følg med på Blindeforbundets nettside og sosiale medier den 10. oktober for å få med deg hvem som vinner synsforskningsprisen!

Fakta om Verdens synsdag

• Verdens synsdag ble innstiftet av Verdens Helseorganisasjon, WHO, i 2000.
  • Den markeres den andre torsdagen i oktober.
  • Dagen gir en mulighet til å fremheve viktigheten av å beskytte øynene og synet vårt, øke bevisstheten om synsnedsettelse og blindhet, og fremme øye- og synspleie.
  • oktober 2024 retter WHO/Europa særlig oppmerksomhet mot barns øyehelse med slagordet Love your eyes.