Glaukomdråper - hvilken påvirkning har de på øyets overflate?

Er det grunn til å bekymre seg for bivirkninger ved bruk av glaukomdråper? Vi har fått lege og stipendiat Fredrik Fineide til å forklare oss litt om glaukomdråper og hvordan de påvirker øyets overflate.

Glaukomdråper, trykksenkende dråper, kan føre med seg en del bivirkninger, blant annet tørre øyne.

– Det kan føre til at pasienter kvier seg for å ta dråper, noe som igjen kan føre til sykdomsprogresjon og synstap. Dette bekymrer meg, sier professor og øyelege Tor Paaske Utheim ved Øyehelseklinikken og Tørreøyneklinikken

Studier viser at ved å endre til konserveringsfrie dråper kan noen pasienter oppleve at både symptomer, betennelse og væsketrykk reduseres, noe som muliggjør en reduksjon i antallet trykksenkende medisiner, sier Fredrik Fineide, lege og stipendiat ved Øyehelseklinikken og Tørreøyneklinikken, som har publisert to oversiktsartikler i tunge internasjonale tidsskrifter om sammenhengen mellom glaukom og tørre øyne.

– Glaukom, også kjent som grønn stær, er en variert gruppe trykksensitive, kroniske forstyrrelser i nervefibrene i synsnerven. Dette fører til tap av celler i netthinnen, som igjen kan føre til synstap, starter Fineide.

- Væsketrykket i øyet er et resultat av samspillet mellom produksjon og drenasje av kammervæske. For å forsøke å forklare det enkelt, væsken produseres i det bakre øyekammeret, passerer gjennom pupillen til det fremre øyekammeret, og dreneres der ut av øyet gjennom et vev av fine tråder og en ringformet kanal, trabekelverket og Schlemms kanal.

Illustrasjon av et øye med forklaringer av kjertler og oppbygging av tårefilmen

Et normalt trykk i øyet er definert til å være på 10-21 mmHg (millimeter kvikksølv), et trykk over 21 mmHg blir oppfattet som høyt.

- Den vanligste behandlingen av glaukom er øyedråper som senker det intraokulære trykket, det vil si væsketrykket i øyet.

Påvirkning av øyets overflate

Øyet er dekket av en tårefilm, som er en beskyttende hinne som blant annet består av et indre vannlag og et ytre fettlag. Dette fettlaget skal være mest mulig stabilt mellom hvert blunk.

- Problemet er at de fleste trykksenkende dråper inneholder konserveringsmidler, som benzalkoniumklorid. Dette stoffet kan påvirke fettlaget negativt og føre til betennelse og celledød på øyets overflate. Dette er selvfølgelig svært uheldige bivirkninger, forklarer Fineide.

Flere studier har nettopp vist at pasienter som bruker disse dråpene kan oppleve økt grad av tørre øyne-symptomer, tårefilminstabilitet, hornhinnebetennelse og tap av meibomske kjertler, som er viktige for produksjonen av det ytre fettlaget i tårefilmen.

- Heldigvis har det kommet konserveringsfrie alternativer på markedet. Men det er fortsatt stor usikkerhet rundt hvordan disse påvirker øyets overflate.

Noen studier har vist at også disse kan ha negative effekter, som å øke produksjonen av visse molekyler som kan øke tørre øyne-symptomer og betennelsesforandringer, senke tåreproduksjonen og føre til dysfunksjon i de meibomske kjertlene, men i mindre grad enn ved bruk av konserverte alternativer.

- Det er også studier som ikke viser disse negative effektene ved bruk av konserveringsfrie dråper. Og videre har flere studier vist at ved å endre fra konserverte til konserveringsfrie dråper kan både symptomer og funn på tørre øyne gå tilbake, kan Fineide fortelle.

- Noen studier indikerer at betennelsen som hos noen utløses av konserveringsmidler vil bidra til økt væsketrykk, noe som øker behovet for flere medikamenter, hvilket gir flere bivirkninger. På denne måten havner man fort i en ond sirkel.

Gjenkjenning av bivirkninger, justering av dråper

– Glaukom kan føre til synstap dersom sykdommen ikke behandles, poengterer Utheim, som anbefaler konserveringsfrie dråper der det er mulig.

- På denne måten kan vi øke pasienters livskvalitet, etterlevelsen av trykksenkende dråper og dermed bidra til å bevare synet.

- De siste årene har vi sett økt fokus på hva behandling av grønn stær har å si for utvikling av tørre øyne. Tilsvarende er det økt fokus på behandling av tørre øyne for å øke etterlevelse av øyedråper for grønn stær, sier Utheim, som er moderator på en verdensomspennende kongress i regi av Tear Film and Ocular Surface Society (TFOS) i år. Der vil også skjæringspunktet mellom grønn stær og tørre øyne være et viktig tema.

Sist oppdatert: 27. juni 2024