Hva kan du gjøre hvis du er usikker på hva som er feil?
Hva kan du gjøre for å undersøke om det er appen eller nettsida som inneholder feil? Her får du noen tips.
- Sjekk om du får andre nettsider til å fungere med samme utstyr og fremgangsmåte, eller om andre apper fungerer på samme telefon. Hvis du oppdager at andre løsninger fungerer ved å sammenlikne, øker det sannsynligheten for at det er appen, nettsida eller automaten som ikke er universelt utformet.
- Det kan også være lurt å sørge for at din enhet og programmer er fullstendig oppdatert. Skru av og på maskinen, eller sjekk at du har siste versjon av programvare/app-oppdatering.
- Undersøk om flere har samme problem. Det kan være synshemmede venner og bekjente, medlemmer i et fylkeslag, hvis du er på IKT-kurs, eller i Facebook-gruppa «synshemmedes IKT-nettverk».
- Be om hjelp fra Norges Blindeforbund (telefon 23 21 50 00), Stopp Diskrimineringen stopdisk.no, eller veiledning hos Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO).
Du kan ta kontakt med virksomheten som tilbyr tjenesten først, og be om at de retter opp feilen
Hvis du vil, kan du kontakte de som tilbyr tilgang til løsningen og si at du har tekniske problemer. Spør gjerne om de har universelt utformet løsningen. Hvis virksomheten svarer at de ikke har universelt utformet, kan det være nyttig dokumentasjon i klagen din.
Det er ikke nødvendig å ha gjort dette før du eventuelt klager til Diskrimineringsnemnda. Ikke alle er klar over kravene, og noen er litt trege med å gjennomføre dem. Noen vet om kravene, men ikke at de bryter dem. Hvis du etter å ha undersøkt nærmere mener at virksomheten bryter reglene for universell utforming av IKT, kan det ofte være klokt å starte med å sende en formell henvendelse til dem om å rette opp feilen, gjerne innen en viss frist. Du kan skrive at om den ikke rettes, vil du klage til Diskrimineringsnemnda. Da gir du dem et ris bak speilet. Du avgjør hva du synes er best i din konkrete situasjon.
Sist oppdatert: 14. april 2023