Hva må du bevise?

Det er ofte vanskelig å bevise at du har blitt diskriminert. Derfor er det egne regler for bevis i diskrimineringssaker. Det betyr at du først må få fram at det er grunn til å tro at du har blitt behandlet dårligere, og at dette hadde sammenheng med synet ditt.

Hvis den som fikk jobben var dårligere kvalifisert enn deg, og de visste om din synshemming, kan det være nok. Hva som kreves, kommer an på helheten. Hvis noen i tillegg har sagt noe negativt om synet ditt, kan det tyde på at det er grunn til å tro at diskriminering har skjedd.

Da blir det opp til arbeidsgiver å bevise at de hadde gode grunner til å ikke gi deg jobben. En god grunn kan være at den som fikk jobben var bedre kvalifisert selv om det ikke så slik ut på CV-en. En annen god grunn kan være at tilretteleggingen ville gå så mye ut over andre ansatte at det ble urettferdig overfor dem.

Hva kan brukes som bevis?

Det du forteller er bevis i seg selv, men trenger støtte fra andre ting som du ikke har kontroll på, for eksempel e-poster fra andre.

Diskrimineringsnemnda har de samme reglene for bevis som domstolene. I utgangspunktet kan alle bevis brukes.

Samtidig har vi regler om personvern. Du kan gjøre lydopptak hvis du selv er til stede, for eksempel av et jobbintervju. Men hvis et lydopptak bryter med reglene for personvern, vil Diskrimineringsnemnda kunne nekte å bruke det i saken. Da vil det ikke bli brukt. Hvis den som gjorde opptaket var til stede, kommer det an på om de hadde gode grunner til å ta et hemmelig opptak. Du kan ikke spre opptaket videre til noen andre. Les mer på datatilsynet.no.

Sist oppdatert: 14. april 2023