Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Krav til universell utforming av IKT

En rekke tekniske kriterier skal sørge for at nettløsninger er tilgjengelige for personer som er blinde, svaksynte, har lese- og skrivevansker, med flere. Det følger av likestillings- og diskrimineringsloven § 18. Med hovedløsning menes de sentrale elementene som skal til for å bruke en app/nettside, slik som innlogging, menyknapper, bestilling, betaling, søk, meldinger med mer

Kriteriene for universell utforming av IKT er fastsatt i IKT-forskriften. En forskrift er utfyllende regler om det som står i loven.

Ifølge IKT-forskriftens § 4a skal IKT-løsninger oppfylle 35 av 61 kriterier i standarden Web Content Accessibility Guidelines 2.0. Her finner du en fullstendig oversikt over kriteriene i WCAG 2.0.

Fra og med 01.02.2023 stilles det ytterligere krav til offentlige virksomheter

Fra februar 2023 skal nettløsninger i offentlige virksomheter samsvare med kravene i EUs webdirektiv. Offentlige virksomheter plikter blant annet ha en tilgjengelighetserklæring på sine nettsider og applikasjoner. Det stilles også krav til universell utforming i virksomhetens intranett og ekstranett. Du kan lese mer i forskriftens § 4b og på UU-tilsynets sider. UU-tilsynet er Tilsynet for universell utforming av IKT, underlagt Digitaliseringsdirektoratet.

Det finnes unntak fra kravet til universell utforming av IKT, hvis det medfører en uforholdsmessig stor byrde for virksomheten. Ved vurderingen av om det utgjør en uforholdsmessig byrde skal det særlig legges vekt på:

a. effekten av å fjerne barrierer for personer med funksjonsnedsettelse
b. virksomhetens karakter
c. kostnadene ved tilretteleggingen
d. virksomhetens størrelse og ressurser

For eksempel, hvis den bare vil fjerne noen mindre barrierer, men koster veldig mye, og bedriften er liten, vil det fort være en uforholdsmessig byrde.

I Lars sitt tilfelle er IKT-løsningen (nettside og app) han vil bruke fra en privat virksomhet. De plikter derfor ikke å universelt utforme ifølge europeisk standard, men plikter å ha en IKT-løsning rettet mot eksterne brukere/publikum som er universelt utformet ifølge WCAG 2.0 standarden.

Det er ikke avgjørende for å klage å vite på forhånd om loven og krav til universell utforming av IKT er brutt eller ikke. Vi anbefaler å få undersøkt dette nettopp ved å klage, fordi man da får en juridisk vurdering av Diskrimineringsnemnda. De kan også pålegge virksomheten å rette feilene som avdekkes etter du har klaget.

Sist oppdatert: 14. april 2023