Krav til universell utforming (UU) av IKT
Med hovedløsning menes de sentrale elementene som skal til for å bruke en app/nettside, slik som innlogging, menyknapper, bestilling, betaling, søk, meldinger med mer. Les mer i likestillings- og diskrimineringsloven § 18.
Private virksomheters løsninger skal utformes og oppfylle 35 av 61 kriterier i samsvar med standarden Web Content Accessibility Guidelines 2.0, ifølge IKT forskriften § 4a. En forskrift er utfyllende regler om det som står i loven. Du finner en fullstendig oversikt over kriteriene i WCAG 2.0. hos UU-tilsynet.
Fra og med 01.02.2023 stilles det ytterligere krav til offentlige virksomheter:
Nå skal nettløsninger i offentlige virksomheter samsvare med kravene i EUs webdirektiv. Offentlige virksomheter plikter blant annet ha en tilgjengelighetserklæring på sine nettsider og applikasjoner. Det stilles også krav til universell utforming i virksomhetens intranett og ekstranett. Les mer i forskriftens § 4b og på UU-tilsynets sider.
I det innledende eksemplet er læremidlet i bruk i en offentlig virksomhet, en skole. De plikter derfor å bruke læremidler og plattformer som er universelt utforme etter europeisk standard. Dersom skolen hadde vært privat, må den følge kravene i WCAG 2.0 i IKT-forskriftens § 4b.
Det er samtidig ikke avgjørende for å klage å vite sikkert på forhånd om disse kriteriene er brutt eller ikke. Vi anbefaler å få undersøkt dette ved å klage til Diskrimineringsnemnda, da får du nemlig en ekspertvurdering. Nemnda kan også pålegge studiestedet å rette feilene som avdekkes etter du har klaget. Om du fortsatt er usikker, kontakt Norges Blindeforbund (telefon 23 21 50 00), Stopp Diskrimineringen, eller Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO).
Sist oppdatert: 14. april 2023